Додзвонитися в блекаут: чому не працює зв'язок і що роблять оператори Lifecell, Kyivstar, Vodafone

У зв'язку з постійними обстрілами енергетичної інфраструктури України, українці все частіше почали залишатися без світла й тепла. Місцева влада та профільні відомства уже опрацьовують можливі варіанти дій, якщо електроенергії не буде по декілька днів і більше.

Проте, одна з перших речей, які зникають після вимкнення електрики, - це мобільний інтернет. Найбільші оператори України розповіли, як вони готуються до можливих енергетичних викликів, та чи є у них резервний план, аби не допустити повного відключення вишок.

Що відбувається з мобільною мережею після відключення електроенергії

Після ракетних обстрілів 23 листопада багато українців опинилися без світла, а часто й без тепла й води в оселях. Звичайно, громадян почало турбувати питання, чи зможуть вони підтримувати зв'язок з різними та близькими, якщо такі відключення триватимуть по декілька днів.

Як зазначають спеціалісти, робота обладнання мобільного зв'язку напряму залежить від стабільної подачі енергії в електромережу. У випадку її відсутності станції починають використовувати для живлення альтернативні варіанти: батареї та генератори. Їх здебільшого вистачає на 4-5 годин стабільної роботи.Це підтверджує керівник прес-служби компанії "Vodafone" Викторія Рубан:

Після 4-5 годин їх потрібно заряджати (як павербанки). На повну зарядку потрібно до 20 годин. Тому "Vodafone" використовує будь-які альтернативні джерела живлення від дизель-генераторів до сонячних панелей, але таке обладнання є не скрізь, а тільки на критично важливих вузлових об'єктах.

Також "Vodafone"намагається тримати контакт з представниками торгових центрів та підприємств, аби, за потреби, підключати обладнання до стаціонарних дизель-генераторів.

Ми стежимо за ситуацією та готуємось до різних сценаріїв. Все обладнання, крім оптоволокна, вимагає електроживлення, та його відсутність – критичне для роботи мережі. Тому ми вживаємо різних заходів для забезпечення зв'язку, незважаючи на тривалі відключення електроенергії”, — пояснюють у прес-службі оператора.

У "Київстарі" зазначили, що у випадку неможливості підключитися до стаціонарного живлення, працівники компанії вводять у дію пересувні дизель-генератори.

Усі структурні компоненти мережі, що мають ключове значення для функціонування зв'язку, обладнані стаціонарними дизель-генераторами. Для підтримки роботи іншого обладнання у випадках тривалих вимкнень електроенергії ми використовуємо пересувні дизель-генератори. Проте їх обмежена кількість, а також тривалість відсутності електроенергії призводять до складнощів з наданням послуг зв'язку абонентам, - розповіли в прес-службі компанії.

Така ж процедура використовується й мобільним оператором "lifecell". Їхньою основною задачею зараз, за словами представників компанії, є постійне збільшення кількості альтернативних джерел живлення та встановлення їх на технологічних майданчиках.

Намагаємося швидко довозити паливо для їхньої безперебійної роботи, щоб люди могли виходити на зв'язок за будь-яких умов", - розповіли у прес-службі "lifecell.

Проте, у зв'язку з тим, що кожен оператор має тисячі станцій, спеціалісти компаній провели дослідження й визначили мінімальну їхню кількість, яка має працювати, аби громадяни залишалися зі зв'язком.

У "lifecell" також розпочалося тестування можливості використання сонячних панелей, як альтернативного способу живлення.

За результатами тесту розглядатимемо і цей варіант як можливу заміну на стаціонарного живлення під час відключень енергопостачання, - додали в компанії.

Аби збільшити час роботи мережі у випадку блекауту, оператори мобільного зв'язку України також намагаються модернізовувати власне обладнання, заміняючи, наприклад, старі елементи живлення базових станцій на більш сучасні літієві акумулятори, які зможуть забезпечувати стабільну подачу електроенергії до 7-ми годин. Єдиним нюансом є час на логістику такої техніки.

Мережеве обладнання не возять літаками. Воно їде морем, а це довго. У великих містах з великим трафіком та навантаженням на мережу, де працюють сотні об'єктів зв'язку, навіть заправка дизель-генераторів перетворюється на складне завдання. Слабке місце тут – кількість фахівців, які можуть одночасно виїхати на аварійні роботи. Ми домовляємось з нашими конкурентами про взаємодію, - зазначає керівник прес-служби компанії Vodafone Вікторія Рубан.

У випадку блекауту мобільні оператори співпрацюватимуть

Варто зазначити, що, задля економії ресурсів, компанія "Vodafone" запропонувала інших мобільним операторам координувати власні дії. Так, наприклад, якщо на технологічному майданчику знаходиться обладнання 2-х чи більше операторів, для забезпечення покриття буде запущено лише одне з них, адже національний роумінг дає громадянам можливість користуватися зв'язком, незалежно від того, сім-карту якого оператора вони мають.

Наприклад, до одного мікрорайону їде аварійна бригада "Vodafone", до іншого – бригада іншого оператора. Так ми уникаємо ситуації, коли в одному районі працюватимуть три мережі, а в сусідньому люди сидітимуть без зв'язку. Тут уже не важливо, якою мережею користуватиметься абонент – своєю чи чужою. Головне, щоб було покриття. А національний роумінг дозволяє переключатися на будь-яку доступну мережу, - додає голова прес-служби.

Як абонентам залишатися завжди на зв'язку

Після відключення електроенергії навантаження на мережу мобільних операторів значно зростає, адже користувачі, замість фіксованого стаціонарного інтернету, починають користуватися мобільним. Саме тому в "lifecell", "Kyivstar" і "Vodafone" закликають громадян обмежити використання мобільного інтернету та обирати його тільки для зв'язку. Адже скачування тяжких файлів, на кшталт переглядів відео, швидко виснажує заряд батарей.

Наприклад, можна вимикати автозавантаження медіа в месенджерах, не використовувати відео хостинги, такі як YouTube, Netflix, або встановіть низьку якість відео, по можливості зменшіть використання мобільного інтернету. Радимо використовувати альтернативи мобільному інтернету. Зокрема оптичний інтернет працює без світла. Це так званий гігабітний інтернет за технологією gpon. Його вже підключають у великих містах, – каже Вікторія Рубан.Також рекомендуємо всім абонентам у разі відсутності зв'язку вашого оператора спробувати скористатися національним роумінгом. Можливо, в цей час у даній локації працюватиме мережа іншого мобільного оператора, - нагадують у "lifecell".

Як користуватись національним роумінгом

Аби завжди залишатися на зв'язку, українці можуть скористатися мережею будь-якого оператора країни. Для цього треба обрати в налаштуваннях телефона опцію автоматичного пошуку мережі. Якщо ж автоматично цього зробити не вийшло, спробуйте змінити налаштування вручну.

На Android це можна зробити так:
  • Налаштування;
  • мобільна мережа (або підключення);
  • оператор,
iOS:
  • параметри;
  • мобільні дані;
  • вибір мережі.
Далі виконайте такі кроки:
  • Знайти та вибрати доступну мережу;
  • Якщо зареєструватися не вдалося, спробувати знову або вибрати іншу мережу;
  • Перевірити можливість вихідного дзвінка, SMS.

Проте варто не забувати про важливий нюанс: раз на день треба повертатися у власну мережу, тобто пробувати підключитись до свого оператора.

Читайте також: 

Як курс долара залежить від блекауту і чому він вигідний для гривні: заява експерта

Зневоднення - безшумний вбивця: вплив на мозок, дослідження та рекомендації

Рейтинг найвірніших знаків зодіаку: хто може зрадити і чому

Список речей, які не можна пересилати через Нову пошту: ви цього не знали