У ВР пропонують відмовитися від виготовлення та вручення золотих і срібних медалей у школах

Комітет Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій запропонував радикальну зміну в системі нагородження випускників. Зокрема, там рекомендують відмовитися від виготовлення та вручення золотих і срібних медалей державного зразка. Ця ініціатива має на меті переглянути підходи до оцінювання та відзначення досягнень учнів, що має стати черговим кроком у модернізації освітньої системи України, передає 5692.com.ua.

Причини пропозиції

Народна депутатка та секретарка освітнього комітету Верховної Ради Наталія Піпа пояснила, що цей крок став логічним продовженням аналізу поточного стану освіти в Україні. Протягом останніх років, попри зростання кількості медалістів, загальний рівень знань школярів суттєво знизився. Це стало особливо помітним під час пандемії COVID-19 та повномасштабної війни. Крім того, з’явилися значні розриви в рівні підготовки учнів у різних регіонах та навіть в межах однієї школи, що ще більше загострило проблему нерівності в освіті.

Наталія Піпа зазначила, що така система нагородження, як золоті та срібні медалі, є пережитком пострадянських часів, оскільки в багатьох країнах світу її вже давно скасували. Це рішення відповідає сучасним тенденціям, де акцент робиться не на символічних відзнаках, а на фактичних досягненнях учнів та їхній здатності застосовувати знання на практиці.

Проблеми із системою медалей

Однією з основних причин для відмови від медалей є не лише падіння рівня знань, але й сама концепція таких відзнак. Золоті й срібні медалі в минулому були символом високих академічних досягнень. Проте, у сучасних умовах вони не завжди відображають реальний рівень знань учня. Як зазначають освітні експерти, збільшення кількості медалістів може бути пов’язане з заниженими стандартами або навіть недобросовісною практикою у видачі таких нагород.

Нерідко в різних школах та регіонах критерії для присвоєння медалей можуть суттєво відрізнятися. Це призводить до того, що випускники з однаковими результатами можуть отримувати різні відзнаки залежно від місця навчання. У результаті сама ідея нагородження медалями втрачає свою об'єктивність та значення, і учні можуть не мати рівних можливостей для подальшого вступу до закладів вищої освіти.

Одним із вагомих аргументів на користь скасування золотих і срібних медалей є економія коштів державного бюджету. За словами Наталії Піпи, виробництво та вручення медалей потребує певних фінансових витрат, які можна спрямувати на більш нагальні потреби в освіті. Це рішення дозволить ефективніше використовувати державні ресурси в умовах війни та післявоєнної відбудови, зосередивши увагу на підвищенні якості освіти та зменшенні освітніх розривів.

Попри відмову від державних медалей, школи зможуть самостійно визначати, як відзначати учнів за їхні досягнення.