На Запорізькій АЕС стався витік води: чи є загроза ядерній безпеці
Запорізька атомна електростанція вкотре опинилася в центрі уваги через потенційно небезпечний інцидент. Так, з одного з реакторів на окупованій АЕС стався витік води. Хоча офіційні заяви стверджують, що загрози для ядерної безпеки немає, ситуація залишається напруженою через обставини, в яких функціонує станція.
Сутність проблеми: де стався витік
За офіційною інформацією від Міжнародного агентства з атомної енергії, на Запорізькій АЕС виявили витік води з імпульсної лінії, яка підключена до першого контуру енергоблоку №1. Генеральний директор МАГАТЕ Рафаель Маріано Гроссі повідомив, що цей витік виявила експертна група під час інспекції на електростанції 29 жовтня 2024 року.
Імпульсна лінія, яка стала джерелом витоку, є важливим компонентом системи забезпечення роботи насоса теплоносія реактора. Її завдання – підтримка циркуляції теплоносія, що необхідно для охолодження активної зони реактора, особливо в умовах, коли енергоблок перебуває у режимі холодної зупинки. Тому навіть незначні несправності в цій системі вимагають негайного ремонту, аби запобігти серйознішим наслідкам.
Реакція та дії МАГАТЕ
МАГАТЕ, яке уважно спостерігає за ситуацією на Запорізькій АЕС з моменту її окупації російськими військами, відреагувало на новину про витік швидко. Інспектори агентства провели детальне обстеження енергоблоку №1, після чого ухвалили рішення знизити тиск у першому контурі до атмосферного рівня для проведення ремонтних робіт.
Вже 31 жовтня завершили зварювальні роботи, необхідні для усунення витоку. Зараз проводять радіографічні перевірки зварних швів, щоб переконатися у якості виконаного ремонту. Рафаель Гроссі зазначив, що, хоча наразі жодної безпосередньої загрози для ядерної безпеки немає, МАГАТЕ продовжуватиме уважно стежити за станом обладнання на станції.
Стан енергоблоку №1
Варто зазначити, що енергоблок №1 Запорізької АЕС перебував у режимі холодної зупинки ще до початку ремонтних робіт. У цьому режимі реактор не виробляє електроенергію для загальної мережі, а теплоносій підтримується на безпечному рівні температури. Після завершення ремонту імпульсної лінії та проведення всіх необхідних випробувань енергоблок знову буде переведений у стан холодної зупинки.