Рекрутинг в армії: чи замінять штатні підрозділи ТЦК у військових частинах
Головнокомандувач ЗСУ Олександр Сирський у листопаді поставив завдання кожному командирові бойових частин сформувати штатні рекрутинг-підрозділи. Це зроблять для того, щоб полегшити процес набору добровольців та допомогти бригадам поповнити свої ряди. Зрештою, наскільки ці підрозділи будуть ефективні і чи зможуть менш відомі бригади змагатися з більш популярними, залишатиметься питанням. А головне — чи зможуть ці підрозділи забрати на себе функції ТЦК та СП щодо набору військових?
Ейчари по-армійськи
До цього за набір у військових частинах відповідала структура морально-психологічного забезпечення. Вони не тільки шукали рекрутерів, а й займалися нагородами, дисципліною та здоров'ям військових. Уявіть ситуацію: хтось випив, хтось когось поштовхнув, а ще треба Героя дати. Коли ж займатися рекрутингом? Це було практично неможливо. Як ми завжди кажемо: в добі 24 години, а часу на рекрутинг катастрофічно не вистачає.
За словами керівника рекрутингової агенції Владислава Грезєва, люди, які займалися рекрутингом, робили це не у робочий час, а по суті, у вільні хвилини. І, звісно, це не завжди було ефективно, оскільки часи мобілізації часто є напруженими.
Тепер планується, що в кожній бойовій частині буде свій підрозділ рекрутингу. І це вже не один рекрутер, а ціла група — від трьох до семи осіб, залежно від розміру бригади. Бригади повинні завершити створення цих підрозділів до кінця року.
Зараз найкраще в рекрутингу працює Третя окрема штурмова бригада. Тут до 80% військових — добровольці, які проходили відбір або самі обирали бригаду в навчальному центрі. У 81-ій аеромобільній бригаді рекрутинг нещодавно почав функціонувати, а от у 93-й "Холодний Яр" — вже давно.
Рекрутинг із конкуренцією
Коли з’являється конкуренція, це завжди сприяє підвищенню якості. Але щоб залучити людей, треба не тільки рекламуватися. Дуже важливо, що робиться всередині підрозділів, — каже Іван Буряк із 93-ї бригади.
Щоб залучити новобранців, не вистачить тільки фоток і відео — треба показати, що підрозділ справді вартий того, щоб там служити.
Також можливе введення KPI для рекрутерів, щоб вони мали чітко визначену кількість наборів на певний період. Однак якщо якийсь підрозділ не має належної медійної активності, це може стати серйозною проблемою.
Рекрутинг по-новому: фінанси та медіа
Ще одна важлива проблема — кошти на рекламу. Більшість бригад не має великих бюджетів для рекламних кампаній. Як пояснює військовий експерт Павло Нарожний, навіть для збору грошей на рекламу було б важко знайти необхідні кошти. Додатково до цього, кожен командир бригади матиме окремий фінансовий рахунок і зможе шукати фінансування, не порушуючи законодавство.
Важливо, щоб рекрутери не просто могли спілкуватися, а й добре розумілися на специфіці служби, щоб кандидати отримували правильну інформацію про свої майбутні обов'язки.
А ось для того, щоб рекрутинг працював як треба, потрібні дійсно професіонали, які мають досвід і здатність ефективно працювати з людьми. Це не просто "бесіда по телефону", а справжнє мистецтво.
Водночас, як зазначають військові експерти, рекрутинг не зможе повністю замінити мобілізацію.