"єВідновлення": як отримати компенсацію за зруйноване житло та почати нове життя
Державна програма «єВідновлення» покликана допомогти тим, хто постраждав від війни, отримати компенсацію за зруйноване чи пошкоджене житло та почати нову сторінку життя.
Як подати заявку на компенсацію за зруйноване житло?
Подати заявку можна на порталі чи в застосунку «Дія» з послугою «єВідновлення». Якщо відсутня можливість електронної подачі заявки, звертайтеся до найближчого Центру надання адміністративних послуг або нотаріуса.
Візьміть з собою такі документи:
1. Правовстановлюючі на майно. Це можуть бути
- угоди про купівлю-продаж нерухомості;
- свідоцтва про право власності на нерухомість;
- свідоцтво про право на спадщину;
- договір дарування;
- державний акт на земельну ділянку;
- витяги з реєстрів прав на нерухоме майно та технічний паспорт.
2. Фото зруйнованого житла (власні або зі засобів масової інформації).
3. Паспорт, ідентифікаційний податковий номер.
Також необхідно подати заяву в поліцію, існує декілька способів:
1. Зателефонуйте на номер 102 або зверніться до відділення поліції і усно повідомте про кримінальне порушення.
2. Зверніться до найближчого відділення поліції, та в письмовій формі подайте заяву.
3. Напишіть заяву і відправте, рекомендований лист з повідомленням про вручення, поштою.
Інформація про зареєстровану заявку буде відображатися в Дії. Після подання заявки спеціальна Комісія з розгляду питань щодо надання компенсації, створена при органі місцевого самоврядування, розгляне заяву, проведе обстеження пошкодженого майна та визначить суму компенсації. Житловий сертифікат надійде в застосунку Дія або на електронну пошту.
Якщо ви отримали житловий сертифікат, але не знаєте, як діяти далі, вам допоможе наступна покрокова інструкція.
Крок 1. Оберіть житло, яке ви хочете придбати з використанням житлового сертифіката. Нерухомість можна купувати у будь-якій точці України, окрім зони активних бойових дій, де не працюють електронні реєстри, та окупованих територій.
Крок 2. Забронюйте кошти: подайте до виконавця програми (АТ «Укрпошта») звернення про фінансування придбання житла у розмірі, визначеному в житловому сертифікаті. Це можна зробити через нотаріуса, ЦНАП або засобами порталу ДІЯ.
Якщо використовуєте додаток ДІЯ, зробіть наступне:
- увійдіть у застосунок ДІЯ;
- відкрийте розділ ПОСЛУГИ /СЕРВІСИ;
- перейдіть у розділ єВІДНОВЛЕННЯ;
- відкрийте розділ СЕРТИФІКАТ НА ЖИТЛО;
- натисніть ЗАМОВИТИ КОШТИ (бронювання коштів).
Увага! У разі відсутності грошових коштів, розгляд звернень автоматично зупиняється та поновлюється після надходження грошей. Затримка може тривати більше трьох місяців, але кошти обов’язковобудуть нараховані.
Крок 3 Після вибору житла й отримання коштів треба припинити право власності на знищений об’єкт нерухомого майна, за який нараховано компенсацію у вигляді житлового сертифіката. Це можна зробити у нотаріуса або в ЦНАПі, в державного реєстратора, які працюють у будь-якій точці України (окрім ЗБД і ТОТ).
Увага! Якщо протягом 30 календарних днів ви не зможе використати гроші, то вони повернуться до бюджету. Але їх можна буде забронювати повторно.
Крок 4. Оформіть договір про придбання житла та засвідчіть угоду нотаріально. Нотаріус накладе заборону відчуження житла, що придбалося з використанням житлового сертифіката, строком на п’ять років та внесе до Реєстру пошкодженого та знищеного майна такі відомості:
- реквізити підписаного договору про придбання житла;
- банківські реквізити продавця (продавців) для оплати;
- вартість житла за договором;
- суму для оплати за житловим сертифікатом;
- ім’я та прізвище продавця житла.
Житловий сертифікат діє протягом 5 років. За нього можна придбати квартиру, будинок чи інвестувати у майбутню нерухомість.
Більш детальне роз’яснення щодо використання житлового сертифікату – у Постанові КМУ № 600 від 30.05.2023 року